Når du setter deg ned, blir lyset rødt
Kompisen min Jacob bygde seg en kontorstol av et gammelt Tesla-sete. Setet hadde fortsatt setesensoren i seg, den samme lille pad-en som i bilen vet når den skal begynne å mase om setebeltet. Vi koblet den sensoren til en ESP32 og koblet ESP32-en til de smarte lysene hans. Å sette seg ned gjør nå rommet rødt.
Jacob, setter seg ned, på kommando.
Delen som allerede fantes
Moderne bilseter har en tilstedeværelsesdetektor i puta (gjerne en trykkmatte eller en kapasitiv pad) koblet til styreenheten, slik at bilen kan avgjøre om den skal utløse airbagen, gi setebelte-pip eller hoppe over passasjeren helt. Når et sete er ute av en bil, er sensoren bare en bryterlignende greie med to ledninger hengende ut. Akkurat den typen del som fortjener et nytt liv som inngangspinne et sted.
Det vi la til
- ESP32. Leser sensoren på en GPIO med maskinvare-debounce, slik at en vakling i stolen ikke blir til en stroboeffekt.
- Lysstyring. Et lite HTTP-kall ut til smartlys-API-en når han setter seg, og et til når han reiser seg, som bytter mellom scenene «Jacob er ved pulten» og «Jacob er ikke ved pulten».
- Wi-Fi-reconnect. Den vanlige ESP32-rutinen. Riggen sitter bak stolen, ingen kommer til å trykke på en reset-knapp.
Hvorfor det er verdt å snakke om
Det er et fem-minutters-prosjekt som treffer hvert ledd i hjemmeautomasjons-stacken: en sensor i den virkelige verden, en mikrokontroller, et nettverk, et API, en fysisk effekt. Og effekten er god. Det er noe spesielt morsomt med en stol som annonserer brukeren sin ved å endre fargen i rommet. Små prosjekter kan være tett pakket.