Tilbake til tidslinjen
hobby 2018

3D-printer v2

Den andre byggesett-printeren. Større ramme, bedre ekstruder, auto-bednivellering. Luksus den første printeren bare kunne drømme om. Bygd sammen med en venn over en kveld, så finjustert flere ganger enn jeg vil innrømme.

En tenåring lent over en aluminiumsprofilramme, strammer en reim på X-aksens vogn. Filamentekstruderen synes ved siden av.
Midt i byggingen, med kompis som hjelper med å stramme reimen.

Hva som var nytt

  • Auto-bednivellering. Den ene oppgraderingen som forandret alt sammenlignet med den første printeren. Den største kilden til mislykkede printer, borte.
  • Større byggevolum. Forskjellen mellom "hva får plass i denne boksen" og "hva slags form vil du ha".
  • Bedre mekaniske toleranser. Stivere ramme, kraftigere skinner. Mindre mekanisk støy på veien fra gcode til print.
  • Fortsatt ingen innebygget slicer. Fortsatt mye oppsett på PC-en før et gitt filament oppførte seg.

Innjusteringsritualet

Jeg printet samme referansebåt (benchy) titalls ganger, hver gang med én variabel endret. Bildet jeg fortsatt har av rekken med litt-forskjellige benchyer er den ærligste oppsummeringen av hva printeren faktisk var: en treig, vakker, fysisk treningssløyfe. Justér. Print. Inspisér. Justér igjen. Det er den samme sløyfen som maskinlæring, bare med datapunkter som lukter brent PLA.

Tre grønne benchy-båter på rekke på et mørkt skrivebord. Hver båt viser samme modell printet med litt forskjellige innstillinger, med ulike mengder strenger og overflateruheter i skroget og taket.
Tre benchyer, tre slicer-profiler. Strengene på mastene avslører hvilken som er hvilken.
Tilbake til tidslinjen